سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
هرکه برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن بازدارد و این کار را نکند، به او خیانت کرده است . [امام صادق علیه السلام]
 
امروز: دوشنبه 103 اردیبهشت 10

یادی از عماد مغنیه

عماد مغنیه همچون شعله ای در مبارزه با استکبار بود. شعله ای سیال که آمریکایی ها اعلام کرده بودند، هر کس ردی از او نشان دهد، 25 میلیون دلار جایره می گیرد. آمریکا و اسراییل در شهادت مغنیه آشکارا شادی کردند و هلهله سر دادند. گفتند :" دنیا بدون عماد مغنیه بهتر است!"

 روزی که عماد رفت و خبر شهادت او با پیام شادباش امرا و فرماندهان رژیم صهیونیستی منتشرشد، بسیاری از خود پرسیدند "اوکه بود" که شهادتش این گونه قابیلیان را شاد کرد."او که بود" که همه او را روح مبارزی می خواند که نیش خنجرش لحظه ای مار درلانه نهفته صهیونیستم را رها کرد؟

 شاید خاطره این روح در ذهن خانه ای در روستای طیر دبا در شهر صور زنده باشد. زمانی که عماد کوچک هنوز به آرامی و در آغوش خانواده آرامش لبنان در دهه 60 را تجربه میکرد. زمانی که هنوز شعله ناسیونالیسم عربی زنده بود و امید نابودی رژیم صهیونیستی یک وهم شمرده نمی شد.

اما همه چیز به سرعت گذشت و هرچه عماد بزرگتر شد، لبنان نا آرام تر از قبل به خود می پیچید.

عماد که به همراه خانواده از صور به به ضاحیه جنوبی بیروت مهاجرت کرده بود، درد لبنان را خوب فهمیده بود و در میان راه بر راه خود را امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان قرار داد.

گرچه او نیز به زودی شکار بلند پروازی رهبر لیبی شد، اما میراثی که برای عماد و جوانانی چون او گذاشت، راهی را به جوانان لبنانی نشان داد، که در انتهای آن چیزی جز پیروزی انتظار مجاهدان را نمی کشید.

 آغاز راه

عماد مغنیه فعالیت های نظامی خود را با پیوستن به گروه 17 آغاز کرد. گروهی که ماموریت حفظ جان یاسر عرفات را برعهده داشت و تحت نظر" ابو جهاد" دست راست یاسر عرفات فعالیت می کرد.

اما وقوع انقلاب واسلامی و تهاجم نیروهای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان همه چیز را تغییرداد و عماد مغنیه فعالیت خود را در چهارچوب گروه های شیعه مبارز آغاز کرد.

 البته او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌ بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان که در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد نقش اساسی داشت اما در پی اشغال لبنان در سال 1982 میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌ بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند.

با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود اما شهید مغنیه در ادامه و همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل، به حزب تازه ‌تأسیس حزب‌الله پیوست.

 شهید مغنیه پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسوول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.

 از مهم ترین عملیات هایی که در دهه هشتاد و تحت مدیریت عماد مغنیه انجام شد، ربودن هواپیمای تجاری یکی از خطوط هوایی آریکا بود که سبب شد، بیش از 700 زندانی لبنانی در بند رژیم صهیونیستی با مسافرین این هواپیما معاوضه شوند.

انهدام مقرتفنگداران آمریکایی مستقر در بیروت که به کشته شدن بیش از170 نظامی آمریکایی انجامید و هم چنین حمله به سفارت آمریکا در لبنان از جمله عملیات هایی بوده است که حاج عماد مغنیه نقش اساسی در آن داشته است.

 پیش از شهادت حاج عماد مغنیه، در پایگاه الکترونیکی آژانس مرکزی چنین آمده است:

وی به اتهام توطئه برای سرقت هواپیما، گروگانگیری، راهزنی هوائی منجر به قتل، دخالت در کار خدمه هواپیما، قرار دادن وسیله منفجره درون هواپیما، همراه داشتن مواد منفحره در داخل هواپیما، و حمله به مسافران و کارکنان هواپیما، راهزنی هوائی منجر به آدمکشی، راهزنی هوائی، گروگانگیری، مداخله در کار کارکنان پرواز، و قرار دادن مواد منفجره درون هواپیما، قرار دادن وسائل انفجاری درون هواپیما، حمله در داخل هواپیما به قصد ربودن آن بوسیله اسلحه خطرناک که منجر به جراحات شدید شده ومعاونت و همدستی در جرم تحت تعیقب قرار دارد.

 برای "عماد فائز مغنیه" به خاطر نقشش در طرح نقشه و مشارکت در ربودن یک هواپیمای تجاری در تاریخ 14 ژوئن 1985 که به حمله به مسافران و خدمه گوناگون هواپیما و کشته شدن یک شهروند آمریکا منجر شد کیفرخواست صادر شده است.

 

بر طبق اطلاعات نهاد های امنیتی رژیم صهیونیستی، عماد مغنیه بارها دراین مدت چهره خود را تغییر داده است وحتی چهره خود را جراحی پلاستیک کرده است.

با وجود این رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا تمام تلاش خود را برای ردیابی نشانی از وی آغاز کردند. اما هرچه یافتند کمتر موفق شدند، رژیم صهیونیستی یک بار در سال 1994 اتومبیل او را در ضاحیه _ بخش جنوبی بیروت شناسایی کرد و به آن حمله‌ور شد ولی او در اتومبیل نبود و برادرش به شهادت رسید. این پس از آن بود که رژیم صهیونیستی 5 میلیون دلار جایزه را برای کسی که خبری از او بدهد، تعیین کرده بود و هر سال پس از اعتراف به ناکامی، مبلغ هدیه را 5 میلیون دلار افزایش داده بود.

عماد مغنیه در دهه نود میلادی کار نوسازی و باز آرایی نیروهای دفاعی حزب الله وهمچنین انجام عملیا های گسترده را بر علیه رژیم صهیونیستی آغاز کردکه نتیجه چند سال بعد و با خروج نظامیان صهیونیست آشکار شد.

 شاید اوج کار مغنیه را در زمان جنگ سی وسه روزه دید. وی در این عملیات فرماندهی عملیات تدافعی حزب الله را نیز در جنگ 33 روزه بر عهده داشت که ضربات کاری و جبران ناپذیری بر پیکر ارتش صهیونیستی وارد ساخت .اما بالاخره دست های خیانتکار حضور چنین سرداری را تاب نیاوردند و عاقبت عماد مغنیه درسه‌شنبه شب 23 بهمن سال گذشته در پی انفجار در خودرویی بمب‌گذاری‌ شده در دمشق، به شهادت رسید.

 شهادت

"سیدحسن نصرالله " در مراسم تشییع باشکوه پیکر پاک عماد مغنیه تأکید کرد: خون عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

 دبیرکل حزب‌الله صهیونیست‌ها را عامل این جنایت هولناک دانست و تهدید کرد: ‌اگر می‌خواهید به این صورت بجنگید، ما هم آماده‌ایم با شما در تمام جهان به این صورت مبارزه کنیم.

چند روز پس از شهادت منابع مطبوعاتی اعلام کردند حزب‌الله یک هیأت امنیتی برای همکاری با مقامات سوری برای تحقیق درباره ترور عماد مغنیه فرمانده حزب‌الله به این کشور اعزام می‌کند.

گروه امنیتی حزب‌الله در این مأموریت با مقامات امنیتی سوریه که مأمور تحقیق در زمینه ترور عماد مغنیه همکاری خواهد کرد.با این حال پس از شهادت عماد مغنیه و علی رغم تحقیقات فراوانی که دراین عرصه انجام شده است، هنوز هیچکدام از ابعاد این تور روشن نشده است.

آخرین سناریو خبری که در این زمینه منتشر شده است، شهادت عماد مغنیه را ناشی از یک نشت عملیاتی قلمداد می کند، بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت؛ «طرح ترور مغنیه با دستگیری یکی از مسئولان تشکیلات امنیتی حزب‌الله در عراق به نام علی موسی دقدوق در نزدیکی یکی از مراکز شیعه در کربلا در ژانویه سال گذشته آغاز شد. دقدوق که در سال 2005 از سوی عماد مغنیه برای آموزش نیروهای مقتدی صدر به عراق رفته بود، به دلیل داشتن مدارک جعلی توسط نیروهای امنیتی عراق به شکل تصادفی بازداشت می‌شود

 بعد از یک بازجویی کوتاه، دقدوق به ماموران سازمان اطلاعات آمریکا تحویل داده شد. بازجویان سازمان سیا قدر «گنجی را که در دستشان افتاده بود» به خوبی دانستند زیرا دقدوق یکی از نزدیکترین افراد به مغنیه به شمار می‌رفت. دقدوق نهایتاً پس از سه هفته بازجویی، شماره تلفن‌های مغنیه و همچنین شماره تلفن‌های افراد نزدیک به وی را در اختیار ماموران آمریکایی قرار داد.

یدیعوت آحارونوت در ادامه به نقل از افسر سابق سازمان اطلاعات لبنان که یک‌سال پیش مامور تحقیق درباره ترور مغنیه شده، می‌نویسد: آمریکایی‌ها اطلاعاتی را که از دقدوق بدست آورده بودند در اختیار سازمان موساد گذاشتند چرا که منافع مشترک وجود داشت. آمریکایی‌ها خواستار از بین بردن مغنیه بودند و اسرائیلی‌ها نیز به ویژه در قبال دست داشتن او در اسیر کردن دو نظامی اسرائیلی در ژوئیه سال 2006، منتظر تسویه حساب با او بودند.

 در این گزارش آمده است: امکان ترور مغنیه به علت ارتکاب یک اشتباه به وجود آمد. آن اشتباه این بود که شماری از افراد می‌دانستند عماد مغنیه در مراسمی به مناسبت بیست و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی در دوازدهم فوریه سال گذشته در سفارت ایران در سوریه حضور خواهد یافت و با سفیر ایران در دمشق دیدار خواهد کرد. طراحان ترور از یک شب قبل مغنیه را تعقیب کردند و از تصویری که دقدوق از مغنیه ترسیم کرده بود استفاده کردند. تمام تلفن‌های وی توسط سازمان موساد شنود شد و مشخص گشت که مغنیه از همراهان و راننده خود خواسته است در اطراف خانه‌ای که در آن بود حاضر نشوند. مغنیه همچنین به تنهایی در خودروی پاجروی خود رانندگی کرد.

 ماموران به محل خودروی پاجرو رسیدند، درب خودرو را باز کرده، تکیه گاه بالای صندلی راننده را از جا درآوردند و تکیه گاهی مشابه آن را که بمب گذاری شده بود به جای آن قرار دادند. پس از آن از مسیر دیگری که قبلا مشخص شده بود محل را ترک کردند.

 یدیعوت آحارونوت تاکید کرده است: پس از سوار شدن عماد مغنیه به خودرو در منطقه کفرسوسه در ساعت 22 و 35 دقیقه به وقت محلی، فردی در نزدیک خودرو بود که دکمه دستگاه کنترل از راه دور را فشار داد و خودرو را منفجر کرد. وی پس از انفجار با استفاده از شلوغی مکان از محل حادثه گریخت.

 شهادت عماد مغنیه و آینده حزب الله

ادرباره مقطع زمانی ترور عماد مغنیه چند نکته قابل تامل است. نخست اینکه وی در سالگرد ترور سید عباس موسوی دبیر کل سابق حزب الله ترور شده است و این هم شاخص دیگری است که از نقش اسرائیل در این ترور پرده برمی دارد.

 ولی بدون شک همچنان که ترور رهبران و مسئولان سابق حزب الله نتوانست از رشد و پویایی جنبش مقاومت اسلامی لبنان جلوگیری کند ترور عماد مغنیه نیز هر چند ضایعه ای بزرگ برای این جنبش محسوب می شود اما نخواهد توانست به جایگاه حزب الله خدشه ای هر چند کوچک وارد سازد، همان طور که دبیرکل حزب الله لبنان در این مراسم در میان جمع دهها هزار نفری مردم لبنان، گفت: مغنیه در پی خود ده‌ها هزار رزمنده مبارز و آماده شهادت باقی گذاشته است.

 عماد مغنیه زندگانی همچون شعله ای در مبارزه با استکبار بود. شعله ای سیال که آمریکایی ها اعلام کرده بودند، هر کس ردی از او نشان دهد، 25 میلیون دلار جایره می گیرد.

 آمریکا و اسراییل در شهادت مغنیه آشکارا شادی کردند و هلهله سر دادند. گفتند :" دنیا بدون عماد مغنیه بهتر است!"

 اما شاید آن ها هم روزی به این پرسش بیندیشند که چرا عماد مغنیه راه دفاع از وطن خود را انتخاب کرد، راهی که پایان آن شهادت است.


 نوشته شده توسط هادی در جمعه 87/12/23 و ساعت 11:45 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

هادی
هادی
شهادت هنر مردان خداست

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 50
مجموع بازدیدها: 138339
فهرست موضوعی یادداشت ها
انتخابات[4] . مکتب ایران و مکتب اسلام[3] . نابغه منوریل . نشانه های ماسونی در جام جهانی2010 . نمادهای ماسونی - مشهد مقدس! . هواپیمای جاسوسی "RQ170" . هولوکاست . یگان ویژه و ناکامی دراویش . یهود و یهود ستیزی . امام خمینی (ره) . بررسی ساختاری، یک خانواده محترم،‏ . بسیج دانشجویی . بنیاد شهید . پروژه 450 میلیون یورویی کیش . تخریب میدان انقلاب و مجسمه خروش ملت ایران . جریان یهودی سازی بازی لاکسر . حاشیه های تلخ از راهپیمایی با شکوه مردم تهران . حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سه استفتاء . داعش،‌ عراق، تروریست . راهپیمایی روز قدس، سبزپوشان . ستارگان دو کوهه . سران فتنه - شهید . سید حسن نصراله، رفیق حریری، موساد . سیدحسن خمینی مصطفوی . سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان . شهدای اغتشاشات . شهرام جزایری و 98 میلیارد جزای نقدی . شهرداری تهران . شیخ اصلاحات . عاملین بمب گذاری حسینیه سیدالشهداء . عماد المغنیه . قبر «آمن‌هوتپ» . قربانیان ازلی . قیمت سیم کارت و خدمات، نسل سوم تلفن همراه، . کاهش خدمت سربازی . گروهک تروریستی . مشایی و جاسوسان بهایی . مشایی، عزل و نصب های اخیر، رئیس جمهور .
جستجو در صفحه

لینک دوستان
عاشق آسمونی
حقیقت مجازی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
دکتر رحمت سخنی
آخرالزمان و منتظران ظهور
یا امیر المومنین روحی فداک
.::نهان خانه ی دل::.
منجی بشر
..::* حامیان ولایت *::..
دوازدهمین سوارسرنوشت
امام مهدی (عج)
سکوت سبز
بوی سیب
موسسه موشن کپچرشهید آوینی
سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
اصل 110، اصل ولایت فقیه
«نجوای شبانه»
رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
من الغریب الی الحبیب
توشه آخرت
م ح ب ت
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
منتظرالمهدی
سردار شهید آقا مهدی زین الدین
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
سرود عرش
حاج رضوان
مرزداران عشق(ایران)
شقایق
در حسرت شهادت
شهید امر به معروف ونهی از منکر غلام رضا زوبونی
خورجین عشق
بر و بچه های ارزشی
سرزمین جالب و دیدنی...!!!
فاو.سرزمین رهایی
محمد شادانی
زازران همراه اخر
سلام بر عزیز دل حیدر
هامون و تفتان
دهاتی
شهید کریم برگی
وبلاگ شمیم انتظار
دو رکعت بندگی
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
یکی بود هنوزهم هست
دوستان کهن
جانم فدای رهبر
اللهم عجل لولیک الفرج...
افکارسادات افغانستان
صراط
غلط غولوت
فرهنگی وهنری ودانشجویی
فانوس
در تمنای وصال
واحد کرانه گمنام
به نام شهیدان خدایی
عاشقان علی و فاطمه
گوی و میدان
سرای حقیقت
اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین .آیه 54 سوره مائده
سیمرغ
واژه های نارنجی
شهید دکتر مصطفی چمران
سردار شهید حسن خرازی
پایگاه تلاوت قرآن کریم
سردارشهید کاوه
باغ سیب سارنا
گرداب
خبرگزاری افق
جهان نیوز
رجانیوز
جوان آنلاین
عشق معنوی1
گامی به سوی بصیرت
سردار شهید مهدی زین الدین
سایت تخصصی دین پژوهی و فرقه شناسی
دانشنامه دین اسلام
یادداشتهای بی تکلف
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو