سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
[ و او را دیدند با جامه‏اى کهنه و پینه زده . سبب پرسیدند فرمود : ] دل را خاشع کن و نفس را خوار ، و مؤمنان بدان اقتدا کنند در کردار . همانا دنیا و آخرت دو دشمنند نافراهم ، و دو راهند مخالف هم . آن که دنیا را دوست داشت و مهر آن را در دل کاشت ، آخرت را نه پسندید و دشمن انگاشت ، و دنیا و آخرت چون خاور و باختر است و آن که میان آن دو رود چون به یکى نزدیک گردد از دیگرى دور شود . و چون دو زنند در نکاح یکى شوى که ناسازگارند و در گفتگوى . [نهج البلاغه]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 9

محمد کاظم انبالویی :

دکترمسعود نیلی رئیس کارگروه اقتصادی ستاد انتخاباتی جناب آقای مهدی کروبی دیروز در روزنامه اعتماد ملی طی گفتگویی ، خبراز تقسیم 34 هزار میلیارد تومان سود میان ملت ایران داد .

وی پیش از این دردومین بیانیه انتخاباتی کروبی خبر از " دوباره ملی کردن صنعت نفت " داده بود و گفته بود دراولین گام به طور مساوی سود سهام شرکت های گاز و پخش فرآورده های نفتی را میان افراد 18 سال به بالا توزیع می کند . اما در پیشنهاد جدید گفته است این سود را 15 درصد به بنگاه ها، 25 درصد به دولت و 60 درصد آن را به خانوارها اختصاص می دهد .
با یک حساب سرانگشتی براساس طرح آقای نیلی هر ایرانی هر ماه 18 هزار تومان اعم از فقیر و غنی گیرشان می آید .
نگارنده در تاریخ 22/12/87 طی سرمقاله ای خطاب به کروبی و مشاوران اقتصادی وی در خصوص " مردمی کردن درآمدهای نفتی " دوسوال کلیدی مطرح کردم اما متاسفانه پاسخی نشنیدم ، ظاهرا روش ستاد و خود ایشان این است که از آیین گفتگو فقط " گفت " را پاس می دارند .
بنده شجاعت نیلی را تحسین می کنم ، ایشان به قرائت آنچه که در صفحه اول اعتماد ملی آمده ، یکی از دست اندرکاران مدیریت اقتصادی کشور طی دهه های گذشته بوده است و سمت ها و مسوولیت های کلیدی در سه دولت آقایان موسوی ، هاشمی رفسنجانی و خاتمی در سازمان برنامه و بودجه داشته است .
ردپای نیلی در طراحی برنامه سوم و چهارم دیده می شود .
تحسین بنده از آن جهت است که ایشان خود را آفتابی کرده است تا بنده قادر باشم سوالات بی پاسخم را در حوزه " بودجه " ، "برنامه " به طور اخص و در حوزه " اقتصاد " به طور اعم از ایشان بپرسم . نگارنده طی 5 سال گذشته حداقل یک صد مقاله انتقادی از رویکرد علمی و عملی اقتصاددانان کشور که دست اندرکار برنامه و بودجه بوده اند نوشته ام ، ‌دریغ از 4 کلمه پاسخ ! اما باز ناامید نیستم . به همین بهانه سوالاتی را از دکتر مسعود نیلی رئیس کار گروه اقتصادی ستاد انتخاباتی کروبی مطرح می کنم .
1 - به زعم همه سیاستمداران کشور ،‌اقتصاد ما یک اقتصاد بیمار است . این تکیه کلام خاتمی در دوران اصلاحات بود . سوال بنده از جناب عالی که یکی از طبیبان اقتصاد مملکت بودید و مسئولیت های کلیدی هم داشتید این است که چه روزی قرار است این بیمار بهبود یابد و نسخه پیچی های جناب عالی سه دهه گذشته در مهمترین مراکز تصمیم گیری چه نقشی در بهبود و یا تشدید این بیماری داشته است .
2 - براساس چه براوردی جناب عالی سود 34 هزار میلیارد تومانی برای شرکتهای ملی گاز و پخش فرآورده های نفتی پیش بینی می کنید ، تقویم محاسباتی شما چه مستنداتی دارد ؟
3 - به نظر شما اگر شرکتهای یاد شده نفت و گاز را به قیمت های جهانی بخرند ، آیا قیمت تمام شده محصولات آنها و نیز ما به التفاوت قیمت های بین المللی وضعیت های یارانه ای قبلی همان خواهد بود که پیش بینی کرده اید ؟
4 - آیا می دانید قیمت تمام شده یک بشکه نفت ، یک لیتر بنزین و هزار متر مکعب گاز چقدر است ؟ طی سه دهه ای که جناب عالی درسازمان برنامه و بودجه دست اندرکار تهیه " برنامه " با " تدوین " بودجه بوده اید این قیمتها را در پیش بینی درآمد شرکت ملی نفت و برآورد هزینه های آن و بالاخره سود شرکت های تابعه چگونه در قسمت سوم بودجه سنواتی پیش بینی ودر قسمت چهارم آن برآورده می کردید.
5 - پیشنهاد فرمودید وجوه آزاد شده از این طرح دریک صندوق عمومی متمرکز شود ،‌تا ماموریت هایی که برای صندوق تعریف کردید عملی شود .
آیا فکرنمی کنید تاسیس یک صندوق با دریافت و پرداختی نزدیک به 34 هزار میلیارد تومان ، تاسیس یک خزانه جدید درکشور است ؟
شما که مبتکر صندوق ذخیره ارزی دربرنامه سوم بودیدیک مملکت را با یک خزانه تبدیل به یک مملکت با دو خزانه کردید ، آیا فکر نمی کنید پیشنهاد جدید شما ما را با یک مملکت با 3 خزانه داری کل روبرو خواهد کرد ؟
امروز شما نمی توانید پاسخ کروبی را در مورد دریافت پرداختها در حوزه نفت بدهید . چرا که نیمی از درآمد نفت را به اعتراف آقای کردبچه - همکار شما درسازمان برنامه - خارج از سازو کار خزانه طی سه دهه مدیریت کردید . امروز با فراربه جلوبدون پاسخگویی به سیاستمداران درخصوص نحوه رصد کردن منابع و مصارف درحوزه نفت و گازمی خواهید با تکثیر اشکال ، پاسخ به آن سوال را سهل و ممتنع کنید ؟!
6 - نکته مهمتر اینکه اگر در مورد عواید حاصل از نفت و گاز درداخل می شود این کار را کرد چرا درمورد دیگر منابع مربوط به انفال این کار را نکنیم ؟
دولت هر چه درآمد دارد به مردم بدهد و بگوید خودتان هرطور می خواهید بروید خرج کنید ، پس دیگر نیازی به برنامه کوتاه مدت و دراز مدت نیست تا دولت در سطح کلان پاسخگوی طرحهای ملی باشد . آیا فکر می کنید دراین نوع طراحی ها جایی برای دولت به ماهو دولت باقی می ماند که مصالح و منافع دراز مدت اقتصادی مردم را پاسداری کند ؟
7 - یکی از ایراداتی که منتقدین محترم دوم خردادی به دولت نهم می گیرند این است که با صدقه دادن می خواهد مردم را اداره کند در حالی که بحث سهام عدالت یک بحث کلیدی فارغ از این اتهام و متلک گویی سیاسی است .اما اگر همین معنا با شکل ناشایسته ای توسط ستاد کروبی مطرح شود و نرخ تقسیم سود نفری 25 هزار تومان در ماه برای هر ایرانی شود ، فکرمی کنید ، این یک راه حل خوبی برای اوقاتی که انفجار قیمت ها رخ می دهد باشد ؟! آیا این راه حل از اتهام صدقه دادن به مردم بری است ؟
توهین به دولت و ملت دراتهام گداپروری شما و دوستانتان به سیاستهای فعلی در دهه سوم را اگر برتابیم ،‌اتهام مسئولیتی که اجرای سیاستهایشان در دو دهه اخیر موجب گدا شدن مردم شده را چگونه می توان برتابید .
8 - آقای عبدی درهمان صفحه اول اعتماد ملی دیروز در سرمقاله " طرحی بی بدیل " در ستایش طرح نیلی می نویسد جمله " نفت سرمایه است ،‌سرمایه بین نسلی است ،‌درامور سرمایه گذاری باید مصرف شود دولت باید آن را به نحو مطلوب استفاده کند " دروغ است چون تجربه پنج دهه گذشته خلاف آن ثابت شده است . در ستون مقابل آن که مزین به عکس مسعود نیلی به عنوان اقتصاددان آزادیخواه است درمورد سوابق و شایستگی های ایشان آمده نوشته شده است : " طراح صندوق ذخیره ارزی کسی جز دکتر مسعود نیلی نیست " همه می دانند فلسفه تشکیل حساب با صندوق ذخیره ارزی براساس همان دروغ بوده که عبدی می گوید ،‌است .
چطور ممکن است عبدی طرح جدید را فارغ از دروغ قدیم براساس دروغ جدید ( تاسیس صندوق جدید ) یک طرح بی بدیل بنامد ؟!.
9 - به نظر می رسد دکتر نیلی اهل حساب و کتاب نباشند چون درمتن آمده است از 340 هزار میلیارد ریال 85 هزار میلیارد ریال را دولت برای مصرف در بودجه می بیند پس می ماند 255 هزار میلیارد ریال از این 255 هزار میلیارد تومان هم 15 درصد به بنگاههای اقتصادی می دهند 25 درصد هم به بنگاههای اقتصادی دولتی ؛ می ماند 60 درصد .
حالا 60 درصد 255 هزار میلیارد ریال می شود 153 هزار میلیارد ریال ،‌این عدد را بین 70 میلیون ایرانی تقسیم کنیم نفری 18 هزار تومان می رسد .
آیا باید مردم دلشان برای ماهی 18 هزار تومان به این طرح خوش باشد ؟!
اگر هم بخواهید آنچنان که درطرح آمده است پول را بین 18 ساله ها تقسیم کنید خودتان دست توی آمار دولت بردیدمی گویید 51 میلیون نفر 18 سال به بالا داریم (1 )آن وقت 18 هزار تومان تبدیل می شود به 25 هزار تومان ، آیا 50 هزار تومان انتخابات دور نهم را به 25 هزار تومان فروکاهیدن هنر اقتصاددان آزادیخواه ستاد آقای کروبی است ؟!


 نوشته شده توسط هادی در دوشنبه 88/2/21 و ساعت 2:50 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

هادی
هادی
شهادت هنر مردان خداست

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 48
بازدید دیروز: 24
مجموع بازدیدها: 138336
فهرست موضوعی یادداشت ها
انتخابات[4] . مکتب ایران و مکتب اسلام[3] . نابغه منوریل . نشانه های ماسونی در جام جهانی2010 . نمادهای ماسونی - مشهد مقدس! . هواپیمای جاسوسی "RQ170" . هولوکاست . یگان ویژه و ناکامی دراویش . یهود و یهود ستیزی . امام خمینی (ره) . بررسی ساختاری، یک خانواده محترم،‏ . بسیج دانشجویی . بنیاد شهید . پروژه 450 میلیون یورویی کیش . تخریب میدان انقلاب و مجسمه خروش ملت ایران . جریان یهودی سازی بازی لاکسر . حاشیه های تلخ از راهپیمایی با شکوه مردم تهران . حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سه استفتاء . داعش،‌ عراق، تروریست . راهپیمایی روز قدس، سبزپوشان . ستارگان دو کوهه . سران فتنه - شهید . سید حسن نصراله، رفیق حریری، موساد . سیدحسن خمینی مصطفوی . سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان . شهدای اغتشاشات . شهرام جزایری و 98 میلیارد جزای نقدی . شهرداری تهران . شیخ اصلاحات . عاملین بمب گذاری حسینیه سیدالشهداء . عماد المغنیه . قبر «آمن‌هوتپ» . قربانیان ازلی . قیمت سیم کارت و خدمات، نسل سوم تلفن همراه، . کاهش خدمت سربازی . گروهک تروریستی . مشایی و جاسوسان بهایی . مشایی، عزل و نصب های اخیر، رئیس جمهور .
جستجو در صفحه

لینک دوستان
عاشق آسمونی
حقیقت مجازی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
دکتر رحمت سخنی
آخرالزمان و منتظران ظهور
یا امیر المومنین روحی فداک
.::نهان خانه ی دل::.
منجی بشر
..::* حامیان ولایت *::..
دوازدهمین سوارسرنوشت
امام مهدی (عج)
سکوت سبز
بوی سیب
موسسه موشن کپچرشهید آوینی
سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
اصل 110، اصل ولایت فقیه
«نجوای شبانه»
رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
من الغریب الی الحبیب
توشه آخرت
م ح ب ت
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
منتظرالمهدی
سردار شهید آقا مهدی زین الدین
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
سرود عرش
حاج رضوان
مرزداران عشق(ایران)
شقایق
در حسرت شهادت
شهید امر به معروف ونهی از منکر غلام رضا زوبونی
خورجین عشق
بر و بچه های ارزشی
سرزمین جالب و دیدنی...!!!
فاو.سرزمین رهایی
محمد شادانی
زازران همراه اخر
سلام بر عزیز دل حیدر
هامون و تفتان
دهاتی
شهید کریم برگی
وبلاگ شمیم انتظار
دو رکعت بندگی
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
یکی بود هنوزهم هست
دوستان کهن
جانم فدای رهبر
اللهم عجل لولیک الفرج...
افکارسادات افغانستان
صراط
غلط غولوت
فرهنگی وهنری ودانشجویی
فانوس
در تمنای وصال
واحد کرانه گمنام
به نام شهیدان خدایی
عاشقان علی و فاطمه
گوی و میدان
سرای حقیقت
اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین .آیه 54 سوره مائده
سیمرغ
واژه های نارنجی
شهید دکتر مصطفی چمران
سردار شهید حسن خرازی
پایگاه تلاوت قرآن کریم
سردارشهید کاوه
باغ سیب سارنا
گرداب
خبرگزاری افق
جهان نیوز
رجانیوز
جوان آنلاین
عشق معنوی1
گامی به سوی بصیرت
سردار شهید مهدی زین الدین
سایت تخصصی دین پژوهی و فرقه شناسی
دانشنامه دین اسلام
یادداشتهای بی تکلف
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو