سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دل، دفتر اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 20

دوره‌ای به دنبال رشد اقتصادی بودند. دوره بعدی توسعه سیاسی، اما پس از آن، شعار آزادی کاملا کنار گذاشته شد و تمام آرمان‌های قبلی نقشه دشمن تلقی شد و حاصل مافیای ثروت و فرهنگ. روش موفق هم این است: از همه انتقاد کن و خود را منجی‌ای معرفی کن که می‌توانی همه چیز را درست کنی، ولی نمی‌گذارند..
با وجود آن که به محض طرح موضوع اسراف و اصلاح الگوی مصرف، افکار عمومی به سوی مواردی چون آب و برق و حداکثر بنزین و گازوئیل می رود، یک جامعه‌شناس معتقد است بزرگترین اسراف‌ها که در سطح ملی انجام می‌گردد، معمولا دیده نمی‌شوند و مغفول می‌مانند.
دکتر محمدرضا جوادی یگانه، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه تهران  می‌گوید: وقتی یک سیستم به سرعت و در دوره‌های هشت ساله مدیریت کلان اجرایی، تمام کارگزاران ارشد و مدیران اجرایی خود را به کناری می‌نهد و افرادی دیگر را به جای آن‌ها می‌گذارد، نمونه بارزی از اسراف را به نمایش می‌گذارد. یک مدیر ارشد، بارها آزمون و خطا کرده تا مجرب شده و کنار گذاشتن وی در اوج بهره‌وری، اسراف است. البته وقتی معیار انتصاب مدیران، وفاداری و تعلق سیاسی به یک جناح باشد (و نه ارتقای طبیعی در یک اداره مشخص در گذر زمان)، طبیعی است که با شکست آن جناح، مدیران منسوب به آن جناح نیز اخراج می‌شوند. اما همین مدیرانی که به دلیل وابستگی منصوب شده‌اند، باز هم با استفاده از امکانات دولتی مجرب شده‌اند...

در همین مسیر، فرار مغزها نیز نوعی از اسراف است. یک جامعه نه چندان ثروتمند، وقتی که از امکانات محدود خود، بخشی از تواناترین استعدادهای خود را اولا انتخاب و معرفی عمومی می‌کند (با کنکور و المپیاد) و ثانیا می‌پروراند، و ثالثا وقتی که زمان استفاده از آن‌ها می‌شود، آن‌ها را دودستی به جوامع ثروتمند تقدیم می‌کند، با گشاده‌دستی هر چه تمام‌تر چراغی را که به خانه رواست، در شب تار راهی خانه همسایه می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه، تعارض‌ها در بیشتر نهادهای فرهنگی در جامعه ایران موجود است (و تلویزیون بیشتر در معرض انتقاد است، چون بیشتر دیده می‌شود، و البته همین دیده شدن، نوعی از موفقیت است). یک دهه پیش در تهران، در یک محله، یک گوشه، مسجد (با استفاده از امکانات عمومی یا مردمی) تلاشی تدارک می‌دید، و در گوشه‌ای دیگر از همان محله، خانه‌های فرهنگ، تلاشی متعارض انجام می‌داد و هر دو توسط مدیران پرتلاش و با بهره‌وری بالا. ناهماهنگی میان این نهادهای فرهنگی (صداوسیما، ارشاد، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، بسیج، حوزه‌های علمیه و...) نیز مقوله روشنی از اسراف است و به هدر دادن امکانات.

به علاوه میان نهادهای فرهنگی و سایر حوزه‌ها نیز این تعارض وجود دارد؛ تعارض میان اقتصاد و فرهنگ، میان سیاست و فرهنگ و.... مانند این که سازمان حفاظت محیط زیست نگران است از آلودگی آب کرخه توسط وزارت نفت و سازمان میراث فرهنگی نگران به زیر آب رفتن میراث ملی است با بالا رفتن آب سدها و این که تمام تلاش‌ها برای جذب توریست با یکی دو حمله به توریست‌ها (متاثر از حوزه‌های سیاسی) به سرعت بر آب می‌رود و مثال برای این رفتارهای در حوزه‌های متعارض، فراوان است و همه از مقوله اسراف، که باز هم فقدان نهاد هماهنگ‌کننده قدرتمند در حوزه فرهنگ محسوس است.
 باز هم در سطح ملی می‌توان از اسراف در آرمان‌ها نام برد. ملتی که هر بار یک آرمان را سرلوحه خود قرار می‌دهد و تمام سیستم را برای رسیدن به آن آرمان تنظیم می‌کند، و در دوره‌ای دیگر، جریانی دیگر می‌آید و آرمان‌هایی ارائه می‌کند کاملا متعارض با آرمان‌های قبلی و این بار تمام سیستم به مسیری دیگر می‌افتد، و باز روز از نو و روزی از نو. این هم اسراف در آرمان است و هم اسراف در سیستم.
 در دوره‌ای سیاست‌های تعدیل اقتصادی بود و همه به دنبال رشد اقتصادی بودند. در اوان اجرای آن سیاست، تعدیل اقتصادی کنار گذاشته شد و تثبیت اقتصادی پذیرفته شد و همه فعالیت‌های قبلی، نیمه کاره، هدر رفت. در دوره بعدی، اولویت توسعه سیاسی بر توسعه اقتصادی دنبال شد و این بار دموکراسی به عنوان آرمان اساسی جامعه معرفی شد. با این شعار و فضاسازی براساس آن، روند تازه‌ای در فعالیت‌های سیستم ایجاد شد و بازنگری انتقادی در سیستم و سنت براساس آن رخ داد. اما هشت سال پس از آن، شعار دموکراسی، آزادی و توسعه سیاسی کاملا کنار گذاشته شد و این بار عدالت (با تعریف خُرد آن) دنبال شد. و تمام آرمان‌های قبلی نه تنها کنار گذاشته شد، بلکه آن آرمان، فعالیت‌های دشمن تلقی شد و حاصل مافیای ثروت و فرهنگ. در دوره‌های قبلی نیز از تریبون‌های عمومی، انواع شبهه و نقد نسبت به جامعه و حکومت مستقر ارائه می‌شد، و هیچ حساسیتی نسبت به هدر رفتن این منابع و آرمان‌ها و احساسات، ایجاد نشد. با این روند، هر بار، سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده در جامعه، توسط سیستم دور ریخته می‌شود.

برای مقابله با این وضعیت، در ایران، حداقل نیم قرن است که برنامه پنج ساله توسعه موجود بوده که رفتارهای کلی دستگاه‌های اجرایی را منظم می‌کند و به سوی هدف برنامه سوق می‌دهد. البته این برنامه‌ها و نیز نهاد مجری آن (یعنی سازمان برنامه) نیز چندان معقول عمل نمی‌کرده‌اند. در یک بررسی درباره تعارض میان اهداف و وسایل در دو برنامه اول و دوم توسعه، مشخص شده که آن دو برنامه، آرمان‌هایی سوسیالیستی داشته‌اند و وسایلی لیبرالیستی. و این که در برنامه اول برای بیش از 70درصد (و 30درصد در برنامه دوم) از اهداف، اصولا تبصره‌ای برای اجرایی شدن موجود نبوده است و تنها برای دل‌خوشی مقامات، آن شعارهای زیبا در اهداف برنامه گنجانده شده است. اما در هر حال، یک برنامه پنج ساله بهتر است از برنامه‌های سالیانه و بی‌برنامگی. از همین منظر، حذف سازمان برنامه، نیز مظهری از حذف ساختارهایی است که علی‌الاصول می‌تواند جلوی اسراف را بگیرد.
 این موارد، نمونه‌هایی از اسراف در آرمان‌های ملی هستند، که می‌توان از آن به «آرمان‌گرایی‌های شتابناک» یاد کرد. به سرعت آرمانی مطرح می‌شود، و به سرعت به آن اقبال می‌شود و خوش می‌درخشد، و به همان سرعت نیز چراغ عمر آن دولت مستعجل خاموش می‌شود.
روش مورد استفاده در آرمان‌گرایی‌های شتابناک، نیز یک شیوه موفق با استفاده از روانشناسی اجتماعی مردم ایران است: به همه انتقاد کن، تمام روش‌های قبلی را سطحی و بی‌اعتبار معرفی کن، عاملان آن‌ها را نقد کن، و خود را منجی‌ای معرفی کن که می‌توانی همه چیز را درست کنی، ولی نمی‌گذارند. در دوره‌ای نیز که بر قدرت هستی، مدام در جایگاه اپوزیسیون باش و در هر موقعیتی، ایده «ولی نمی‌گذارند» را مطرح کن.
این روش بارها در موارد گوناگون مانند هر نه روز یک بحران، مافیای نفت، استعفای نمایندگان مجلس ششم در انتهای دوره نمایندگی رخ داده است. در این شیوه، هر چند قدرتی به دست می‌آید، ولی آن‌چه از بین می‌رود، همه گذشته نزدیک یک ملت است. یعنی «تداوم» جامعه و حکومت، در آرمان‌های شتابناک از بین می‌رود، و «جامعه کلنگی» حاصل می‌شود.*>

 نوشته شده توسط هادی در شنبه 88/1/22 و ساعت 1:8 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

هادی
هادی
شهادت هنر مردان خداست

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 19
مجموع بازدیدها: 138491
فهرست موضوعی یادداشت ها
انتخابات[4] . مکتب ایران و مکتب اسلام[3] . نابغه منوریل . نشانه های ماسونی در جام جهانی2010 . نمادهای ماسونی - مشهد مقدس! . هواپیمای جاسوسی "RQ170" . هولوکاست . یگان ویژه و ناکامی دراویش . یهود و یهود ستیزی . امام خمینی (ره) . بررسی ساختاری، یک خانواده محترم،‏ . بسیج دانشجویی . بنیاد شهید . پروژه 450 میلیون یورویی کیش . تخریب میدان انقلاب و مجسمه خروش ملت ایران . جریان یهودی سازی بازی لاکسر . حاشیه های تلخ از راهپیمایی با شکوه مردم تهران . حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به سه استفتاء . داعش،‌ عراق، تروریست . راهپیمایی روز قدس، سبزپوشان . ستارگان دو کوهه . سران فتنه - شهید . سید حسن نصراله، رفیق حریری، موساد . سیدحسن خمینی مصطفوی . سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان . شهدای اغتشاشات . شهرام جزایری و 98 میلیارد جزای نقدی . شهرداری تهران . شیخ اصلاحات . عاملین بمب گذاری حسینیه سیدالشهداء . عماد المغنیه . قبر «آمن‌هوتپ» . قربانیان ازلی . قیمت سیم کارت و خدمات، نسل سوم تلفن همراه، . کاهش خدمت سربازی . گروهک تروریستی . مشایی و جاسوسان بهایی . مشایی، عزل و نصب های اخیر، رئیس جمهور .
جستجو در صفحه

لینک دوستان
عاشق آسمونی
حقیقت مجازی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
دکتر رحمت سخنی
آخرالزمان و منتظران ظهور
یا امیر المومنین روحی فداک
.::نهان خانه ی دل::.
منجی بشر
..::* حامیان ولایت *::..
دوازدهمین سوارسرنوشت
امام مهدی (عج)
سکوت سبز
بوی سیب
موسسه موشن کپچرشهید آوینی
سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
اصل 110، اصل ولایت فقیه
«نجوای شبانه»
رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
من الغریب الی الحبیب
توشه آخرت
م ح ب ت
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
منتظرالمهدی
سردار شهید آقا مهدی زین الدین
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
سرود عرش
حاج رضوان
مرزداران عشق(ایران)
شقایق
در حسرت شهادت
شهید امر به معروف ونهی از منکر غلام رضا زوبونی
خورجین عشق
بر و بچه های ارزشی
سرزمین جالب و دیدنی...!!!
فاو.سرزمین رهایی
محمد شادانی
زازران همراه اخر
سلام بر عزیز دل حیدر
هامون و تفتان
دهاتی
شهید کریم برگی
وبلاگ شمیم انتظار
دو رکعت بندگی
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
یکی بود هنوزهم هست
دوستان کهن
جانم فدای رهبر
اللهم عجل لولیک الفرج...
افکارسادات افغانستان
صراط
غلط غولوت
فرهنگی وهنری ودانشجویی
فانوس
در تمنای وصال
واحد کرانه گمنام
به نام شهیدان خدایی
عاشقان علی و فاطمه
گوی و میدان
سرای حقیقت
اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین .آیه 54 سوره مائده
سیمرغ
واژه های نارنجی
شهید دکتر مصطفی چمران
سردار شهید حسن خرازی
پایگاه تلاوت قرآن کریم
سردارشهید کاوه
باغ سیب سارنا
گرداب
خبرگزاری افق
جهان نیوز
رجانیوز
جوان آنلاین
عشق معنوی1
گامی به سوی بصیرت
سردار شهید مهدی زین الدین
سایت تخصصی دین پژوهی و فرقه شناسی
دانشنامه دین اسلام
یادداشتهای بی تکلف
لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو